Blog

Een dag uit het leven van een bewindvoerder

maandag, januari 9th, 2017

-9:00 Mail opstarten

-Een cliënt vraagt zich af wat het voor gevolgen heeft voor zijn alimentatieplicht als hij gaat samenwonen. De mail wordt beantwoord en er gaat een kopie naar begeleiding. In overleg met deze cliënt mailen we ook altijd naar begeleiding. Deze gaat samen met de cliënt persoonlijk zitten om zaken nog eens duidelijk uit te leggen.

-Er worden mails gestuurd naar diverse zorgaanbieders om een overzicht op te vragen wat betreft het verbruikte eigen risico. Als een cliënt alles heeft verbruikt, zijn er veel gemeenten die een teruggave bieden. Dat zijn altijd leuke extra’s in het budget.

-Er staan in de mail diverse vragen over extra geld. Het loopt tegen het einde van het jaar en de meeste mensen willen graag iets extra voor kerst. Gelukkig wordt daar rekening mee gehouden en zijn er weinig dossiers waarin die mogelijkheid er niet is. Alle betalingen worden in de bank gezet en verzonden.

-Diverse cliënten mogen gebruik maken van de collectieve ziektekostenverzekering via de gemeente, dus er worden verschillende overstappen geregeld. Via een website gaat dat vrij makkelijk.

-Er is een cliënt overleden. Omdat er nog gezinsleden onder bewind achterblijven, moet het huurcontract worden overgenomen en er moet opnieuw huurtoeslag worden aangevraagd. De belastingtelefoon wordt gebeld.

-Een cliënt blijkt een bestelling te hebben gedaan bij een internetbedrijf. Maar omdat er een inschrijving in het curatele-en bewindsregister is, kan deze bestelling worden terug gedraaid. Gelukkig, want in het budget was geen ruimte om de rekening te betalen.

-De telefoon gaat, een cliënt vertelt een uitgebreid verhaal. De naam komt al niet bekend voor en het blijkt achteraf een cliënt van een heel ander kantoor te zijn. Dat gebeurt eigenlijk nooit.

-12:30 Het is tijd om even wat te eten. Het telefonisch spreekuur is voor vandaag afgelopen.

-13:00 Er moet een aankondiging worden gedaan naar een aantal cliënten. Er wordt een brief opgesteld en uitgeprint. Die wordt aan het eind van de dag met de post mee gestuurd.

-Via een Stadsbank komt een VTLB berekening (voor de draagkracht en afdracht aan schuldeisers) voor een cliënt die aangemeld is bij een schuldenregeling. De berekening blijkt niet te kloppen. Er is geen rekening gehouden met de kosten voor bewindvoering. De Stadsbank ontvangt een mail met de vraag of ze de berekening willen corrigeren. Dat gebeurt netjes.

-Alle uitgezochte post wordt gearchiveerd en alles wat nodig is, wordt gescand voor de digitale dossiers.

-16:45 Laatste mailcheck, zowel van persoonlijke inbox als infomail, laatste voicemails afluisteren, post verzamelen, afsluiten en naar huis. Morgen weer een dag.

Leave a Comment